top of page

ה. סימנים ראשונים ליכולות וקשיים

Updated: Apr 3

למי מיועד הפוסט?

  • להורים ששואלים את עצמם האם הילד שלי מתפתח כמו כולם?

  • האם זה בסדר שהילדה שלי עדיין לא עושה מה שאחרים בגילה עושים?

  • מתי כדאי לפנות לייעוץ מקצועי?


בהסתכלות על הפעוט.ה נתרשם מהיכולת לבצע מיומנויות שונות כמו ישיבה, זחילה, עמידה והליכה (מוטוריקה גסה), הפעלת צעצועים ומשחקים (מוטוריקה עדינה), התקשורת עם הסביבה בעזרת שפה (תקשורת) ומידת ההתקשרות עם המשפחה והסביבה (חיברות). ההסתכלות בעזרת 4 המיומנויות נותנות לנו מידע על יכולות הילד.ה או על הקשיים.

במקרה של התלבטות, כדאי לפנות לייעוץ מקצועי.


הערה חשובה:

לא כל עיכוב בביצוע משימה מעיד על בעיה. לכל ילד.ה קצב התפתחות ייחודי.

המיומנויות המתוארות הן רק דוגמאות ולא ניתן להשתמש בהן לאבחון. תפקידן היחיד הוא לשאול את עצמנו אם ומתי לפנות לייעוץ מקצועי.


על מה להסתכל לפני שפונים לא.נשי מקצוע

בהסתכלות על התפקוד של הפעוט.ה מתייחסים ל- 4 מיומנויות היסוד המהוות בסיס להתפתחות תקינה מלידה ללמידה: מוטוריקה גסה (תנועה במרחב), מוטוריקה עדינה (תפקוד ידיים), שפה  (קולות ומילים) וחיברות (קשר עם הסביבה).



השימוש ב- 4 מיומנויות היסוד לזיהוי הסימנים

אם נדמה לנו שיש איחור של מספר חודשים באחד מארבעת התחומים: מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה, שפה וחברות, כדאי לפנות למומחה.


אם חוששים שיש פער משמעותי במעבר בין שלבי התפתחות שונים בארבעת התחומים: במעבר מישיבה להתיישבות, במעבר מצעצוע  (המופעל להנאה) למשחק (בו יש חוקים ושלבים להשגת מטרת המשחק) או במעבר מהוצאת קולות למילה, כדאי לפנות לא.נשי מקצוע.


על מה נסתכל בכל גיל

לאחר הלידה

נסתכל על תגובת התינוק לגירויים חיצוניים, על הסימטריה שבגופו ועל היכולת להחזיק לזמן קצר את הראש כנגד כח הכובד.  

אם אתם מודאגים כשאתם רואים סימנים בולטים מאד של חוסר סימטריה, מתח (טונוס) שרירים נמוך או גבוה במיוחד או רגישות בולטת למגע, כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע בטיפת חלב.


בגיל 4-6 חודשים 

נסתכל על יכולת התינוקת לבצע פעילות ממוקדת מטרה, כמו- הזזת הגפיים (מוטוריקה גסה), תנועת יד מכוונת לקראת צעצוע (מוטוריקה עדינה), השמעת קולות גרוניים (שפה) וחיוך (חיברות). 

אם אתן מודאגות כשאתן רואות סימנים בולטים מאד של קושי להושיט יד לצעצוע (מ. עדינה) חוסר תנועה בולט בגפיים (מ. גסה), אם עדיין לא ראיתן חיוך או קול כלשהו (שפה) ואם אין קשר עין (חיברות), כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע בטיפת חלב.


עד שנה וחצי

 נסתכל על יכולת הפעוט לפתח תגובות קואורדינטיביות-מורכבות  (ישיבה, זחילה, משחק עם צעצועים). בסביבות גיל שנה וחצי נבדוק אם קיימות מיומנויות היסוד (הליכה, משחק, מלים ראשונות, קשר חברתי ראשוני). אם אתם מודאגים כשאתם רואים סימנים בולטים מאד של קושי בהליכה עצמאית, אם הפעוט עדיין לא מכניס חפץ לקופסה, אם אין מילה או הברה עם כוונה ואם קשה לו בחברתכם, כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע בטיפת חלב.


מגיל שנתיים  

הפעוטה אמורה לשלוט במיומנויות היסוד: ללכת באופן עצמאי (מ. גסה), לשחק בקוביות או צעצוע מנגן (מ. עדינה), להביע את עצמה בבקשות כמו תני לי, לא רוצה (שפה) (ולשחק עם אחרים (חיברות). אם אתם חושבים שאולי יש קושי גדול מאד במיומנויות אלו, כדאי להתייעץ עם א.נשי מקצועות החינוך או הבריאות.


מגיל שלוש וחצי שנים

נתרשם מהיכולת של הפעוט ללמוד ולקלוט מהסביבה. לדוגמא, לשחק במשחקי כדור ולהתנדנד (מ. גסה), להשחיל חרוזים קטנים (מ. עדינה), לנהל שיחה עם אחרים (שפה) ליצור קשרים חברתיים עם בני גילו (חיברות). לצייר ציור פשוט (טרום כתיבה), לספור מ 1-3 ברצף (טרום חשבון) להשתמש במושגים מופשטים (טרום קריאה).

אם אתן חושבות שאולי יש קושי גדול מאד במיומנויות האלו, כדאי להתייעץ עם א.נשי המקצוע במערכת החינוך.


מגיל ארבע וחצי

כדאי לבדוק האם לילדה יש מיומנויות טרום למידה בסיסיות כהכנה ל: קריאה (הכרת מושגי יסוד של מרחב וכיוונים), כתיבה (ציור קוים אלכסונים, חיבור נקודות לקוים, דמות ורקע) וחשבון. (התאמת מספר לכמות, זיהוי מספרים)  ועצמאות בחיי יום-יום (לבוש, אכילה).

אם אתם חושבים שאולי יש קושי גדול מאד במיומנויות האלו, כדאי להתייעץ עם א.נשי המקצוע במערכת החינוך.


שנה לפני כתה א'

זו שנה בה אפשר לקבל החלטות חינוכיות משמעותיות. לכן כדאי לבדוק האם לילד יש מיומנויות למידה בסיסיות כמו: מקרא תמונה, סדור תמונות ברצף וזיהוי הברות וצלילים. (הכנה לקריאה). העתקת מספרים ישרים 1,4,7 ואותיות ישרות– ח, ו, י (הכנה לכתיבה) , יכולת לפתור תרגילים עד 5 (הכנה לחשבון ), קשירת קשר פשוט, הכנת כריך ועצמאות בהתארגנות הבוקר (תפקודי יום יום) ויכולת לקשור קשרים חברתיים עם בני הגיל (חיברות).


אם אתם חושבים מקושי גדול בביצוע המיומנויות

כדאי להתייעץ עם א.נשי המקצוע במערכת הבריאות והחינוך.

ניתן להיעזר בטבלאות התפתחות של משרד הבריאות והקופות השונות. ובלומדות המתוארות באתר 'קל - קידום למידה' כדי לדעת מה המיומנויות המתאימות ומה טווח הנורמה בכל גיל.


















76 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page